Na een tweede testdag en een grondige evaluatie van de offertes, hebben we een deelbakfiets gekozen. Het wordt een Douze.
Een bakfiets is erg handig voor het vervoer van spullen en kinderen in de stad. Hij laat je toe om de auto (nog) minder te gebruiken. Zo’n fiets delen is logisch. Een bakfiets heb je niet alle dagen nodig, kost veel geld en krijg je thuis niet zomaar gestald. Met ons Kom-op-voor je-Wijk-project Klimaatstraat hebben we van de Stad Leuven subsidies gekregen voor de aankoop van een elektrische deelbakfiets. Top !
Reserveer de bakfiets hier.
Tijdens ons Buurtfeest van eind augustus hebben we vier populaire bakfietsen aan een eerste test onderworpen. Twee bakfietsen vielen na deze eerste test af. De meeste buren vonden de “Bakfiets.nl” te licht en te weinig stabiel. De hoge opstap van de “Bullitt” was voor velen een obstakel.
Twee andere bakfietsen, de “Urban Arrow” en de “Douze” waren aan elkaar gewaagd. Daarom organiseerden we op 21/11 een tweede testdag. Zestien buren probeerden beide bakfietsen uit en vulden nadien een evaluatieformulier in. De fietsen werden beoordeeld op drie hoofdcriteria. “Rijcomfort” was het belangrijkste: zithouding, soepel fietsen, wendbaarheid, stabiliteit, bergop rijden, rijden zonder trapondersteuning, vertrekken en stoppen. Het rijcomfort van de Douze werd in onze test gemiddeld iets hoger gewaardeerd dan dat van de Urban Arrow. Op het criterium “gebruiksgemak” (versnellingen en bedieningspaneel) scoorde de Urban Arrow dan weer iets beter. Voor het criterium “bagage” (stapelen, in- en uitladen) bleken beide fietsen aan elkaar gewaagd.
Belangrijk was dat beide fietsen door alle test-buren als goed werden beoordeeld: iedereen zei te kunnen leven met een keuze voor één van beide fietsen.
Het rijcomfort van de Douze werd in onze test gemiddeld iets hoger gewaardeerd dan dat van de Urban Arrow.
Bij de globale beoordeling van de bakfietsen hielden we verder ook rekening met de technische prestaties, de prijs en de na-verkoop-service.
Inzake technische prestaties was de Douze in het voordeel: het grootste laadvolume (270 liter), de grootste batterijcapaciteit en de krachtigste motor. De Douze heeft ook een stuur-overbrenging met een kabel, waardoor hij een kleinere draaicirkel heeft.
De Douze was ook enkele honderden euro’s minder duur dan de Urban Arrow.
De Douze bleek de beste keuze inzake gebruikservaring, technische prestaties, aankoopprijs en na-verkoop-service.
Inzake na-verkoop-service kregen we voor de Urban Arrow de langste garantie bij fietswinkel Fietslab. Met de Douze hebben we dan weer het voordeel dat fietswinkel Cadans vlakbij onze straat ligt.
We hopen onze nieuwe deelbakfiets te kunnen voorstellen op onze nieuwjaarsreceptie op 24 januari.
In de globale eindbeoordeling kwam de Douze dus als “beste koop” naar voren. De Douze bleek de beste keuze inzake gebruikservaring, technische prestaties, aankoopprijs en na-verkoop-service.